woensdag 15 mei 2013

Tutorial duffel-zak - deel 2 - buitenzijde patroondelen knippen en borduurwerk

 Zo, tijd voor deel 2, alle stukken van de buitenkant van mijn tas klaarmaken. Ik heb besloten een borduurseltje toe te voegen op de voorzak van mijn tas. Dat maakt het nog iets persoonlijker, en ik vind ruw linnen in combinatie met fris katoen gewoon heel mooi. Het prentje komt van Birdie Brown. Ze verkoopt illustraties voor scrapbooking en andere knutselwerkjes in haar Etsy winkel, maar deze was gratis.

Kleine vogel en grote vogel genieten van de zon!

Ik begon met het knippen van alle patroondelen in vlieseline, zonder naadtoeslag. Vbno en vlnr: de voorkant, de zijkant, de stukken voor naast de rits en de zijzak. De vlieseline is rechts in beeld gevouwen, zodat alles dubbel geknipt wordt, behalve de ristdelen, die liggen tot tegen de vouw en worden dus dubbel zo lang als hun patroondeel (daarom maakte ik ook 2 identieke patroondelen).
Alle delen geknipt, zonder naadtoeslag!
Op één van de voorkanten tekende ik af waar mijn geborduurd middenpaneel zou komen...
... en ik knipte die voorkant in 3 delen, 2 zijpanelen en 1 middenpaneel.
Dan worden alle vlieseline-delen op de stof gestreken, voldoende stof rondom om bij het knippen een naadtoeslag te laten (bij de ritsdelen zit aan de ritskant geen naadtoeslag!)
Voilà, alle delen met vlieseline bestreken en uitgeknipt. De zijzakken heb ik bovenaan gevouwen en dus dubbel geknipt, zo hoef ik ze niet apart te voeren.
Voor de voorzak knipte ik de zakzelf (even breed als het middenpaneel van linnen) en een stuk voering-stof dat even breed is, maar 2 cm langer, zodat het ook een biesje kan vormen.
Bovenzijde spelden en stikken...
... en hetzelfde voor de onderzijde.
En dan zo strijken dat er bovenaan een biesje is, en dat onderaan de voering er niet uitpiept.
 Zo, dat ging vlot. De rits daarentegen was een ander paar mouwen, maar dat ik voor deel 3.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten