dinsdag 18 juni 2013

Huis-altaar

Eén van de eerste dingen die een plaats krijgen in elk nieuw huis dat (of kamer die) ik betrek is mijn Maria-beeldje. Ik kreeg het in 2002 van mijn opa, toen ik aan mijn stage-jaar begon in het Virga Jesse ziekenhuis, omdat het een Virga Jesse is, en sindsdien gaat ze overal met me mee. Ik ben niet bijgelovig, maar ik heb veel deugd van mijn huisaltaar. Het is een rustpunt in huis en in het leven. Wanneer ik me niet helemaal op mijn plooi voel, of wanneer ik juist erg blij ben, doet het deugd om het altaar te verzorgen en even stil te staan.

De rozen rieken ook heel lekker, ik riek ze zelfs terwijl ik hier aan de computer zit.

Na zo'n ritueel voel ik me meestal rustig en kan ik weer tegen de dag. Dus ook nu, met eerst onze verhuis naar het eerste verdiep en nu naar de studio in Overijse, verhuist dit beeldje mee en krijgt het meteen een ereplaats. Gisteren was een dipdag, maar vandaag ben ik de dag begonnen met een bloemetje te plukken in de tuin, het altaar op orde te zetten, en een kaarsje te branden, en zie, ik heb ondertussen ook al een hele boel 'te doens' van mijn lijstje kunnen schrappen. Dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik vannacht redelijk goed geslapen heb...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten