zaterdag 8 juni 2013

Tutorial duffel-zak - deel 4 - de rits proberen inzetten en slagen!


 Nadat mijn eerste poging om de rits in te zetten mislukte, heeft mijn werk een tijd stilgelegen. Enerzijds omdat ik de moed niet had eraan door te werken, maar vooral omdat we zijn verhuisd. Sinds vorig weekend wonen we in Overijse, in de studio van mijn ouders. De eerste week van mijn zwangerschapsverlof spendeerde ik voornamelijk aan inpakken, de verhuis regelen en de belastingen in orde brengen. De tweede week aan slapen, herstellen van een blaasontsteking en uitpakken en opruimen. Nu we in week 3 zitten, kom ik wat tot rust en heb ik weer tijd voor andere dingen, en dus heb ik de naaimachine van mijn mama geleend en ben ik terug aan de slag gegaan aan mijn poref-duffelzak. De bedoeling is om, in een groter formaat zo 3 zakken te maken, één voor elk van mijn 'grote' kinderen, waarmee ze dan kunnen gaan logeren bij de oma's en opa's deze zomer. Want dan zal de jongste er zijn, en hebben we in de auto niet langer plaats voor de grote plooiboxen die we nu als logeertas gebruiken.

Maar nu die rits. Ik volg nog steeds deze tutorial, maar deze keer heb ik hem ook gelezen, niet enkel de prentjes bekeken én ik heb zorgvuldiger gespeld alvorens te stikken. Ik heb ook de 'tabs' op de beide uiteinden van de rits een stuk groter gemaakt zodat het allemaal gemakkelijker werkt.

Beginnen met strijken en zorgvuldig spelden. Ik heb ook gemarkeerd tot waar ik mag stikken aan beide uiteinden (tot op 3/4 inch van de randen). Je ziet het natuurlijk niet, maar hier liggen de voering met de goede kant omhoog, de rits met de goede kant omhoog en de stof van de buitenkant met de slechte kant omhoog, mooi op elkaar en mooi gespeld.

Zo, de rits staat erin. Dit wordt de buitenkant, ...

...en dit de binnenkant. De rist staat niet perfect symmetrisch (aan één kant komt de stof er dichter bij dan aan de andere), maar ze staat wel recht, en de stoffen van voering en buitenkant liggen mooi op elkaar, niet scheef, zoals bij mijn eerste poging.




Je ziet dat ik niet tot op de uiteinden van de rits heb doorgestikt. Dat wordt nu heel belangrijk...

...want we gaan de 'tabs' enkel vaststikken op de buitenstof, niet op de voering.

Hier zie je het nog eens, aan de andere kant. We gaan dus de tabs dubbel vouwen en spelden op de uiteinden van de rits en op de buitenstof, maar NIET op de voeringstof!

Zo ziet het afgewerkte product eruit: netjes, niet? En dat de rits wat asymmetrisch zit, valt niet eens zo erg op.

 Tot zover deel 4 in deze spannende vervolgreeks. In deel 5 zal ik de zijkanten aan deze bovenkant zetten en maak ik de rimpelzakken voor de zijkanten klaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten