maandag 23 december 2013

Kerst-ontbijt-pakketten

Naar goede gewoonte heb ik ook dit jaar mijn kerstgeschenken zelf gemaakt. We doen niet aan grote cadeau's bij ons in de familie, maar geschenkjes uitwisselen is wel leuk. Vaak geven we elkaar iets lekkers, of iets zelfgemaakt. Dit jaar krijgen de (schoon)broers en (schoon)zussen dus iets lekkers dat zelfgemaakt is.

De twee volledige pakketten voor mijn broers en hun echtgenotes.
De kerstontbijt-pakketten bestaan uit een kaarsje in een houdertje met een zelfgehaakt jasje (gezellig), rode kerstthee (warm), mix voor scones met veenbessen (zoet) en zelfgemaakt lemon-curd (lekker). Zo maken we dus een lekker, warm, zoet en gezellig ontbijt!

Een gezellig kandelaartje. Er zit een papiertje in met de inhoud van het ontbijt-pakket.

Het is geen duur geschenk, de potten had ik allemaal in huis, het garen voor de houdertjes komt van de kringloopwinkel en de ingrediënten voor de scones en lemon curd zijn ook niet duur.


Rode kerst-thee in een mini-weckpotje.
Er ging wel wat tijd in steken. Ik heb de labels allemaal zelf ontworpen (in Paint, natuurlijk), en de cadeau-zakken zijn ook zelfgemaakt, uit de grote papieren zak van AS Adventure waarin onze Pieter zijn nieuwe winterjas (ook rood) zat. Die is hij afgelopen zaterdag in Leuven gaan kopen met oma Lena, zijn meter.

Detail van het label op de verpakking. Het verklapt al dat er een kerstontbijt inzit, maar meer ook niet.

De gehaakte jasje voor de thee-lichtjes haakte ik volgens dit patroon. Op die site zie je ook een foto van zo'n theelichtje 'in actie'.

Bijpassend label om de naam van de (hopelijk) gelukkige ontvanger op te schrijven.
De lemon curd was nog het meeste werk. Ik maakte hem volgens een recept uit een boekje dat ik van tante Tina kreeg voor de geboorte van Felix. Het is niet moeilijk, maar het duurt lang, en je moet heel lang roeren! Dus ik hoop maar dat de ontvanger het lekker vinden.

Zoete rood-witte hartjes: mmmm...
De veenbessen-scones zijn een aangepast recept van op de site van Albert Hein. Daar ga ik vaak kijken als ik een recept zoek voor iets specifiek, of als ik bijvoorbeeld een vegetarisch gerecht zoek met groenten van het voedselteam dan vind ik daar meestal wel iets eenvoudig en lekker.

Zoet, gezellig, warm. In de zoete pot zie je de lagen suiker, veenbessen en bloem.
Alles bij elkaar vind ik het toch een leuk geschenk, dat ik zelf ook wel zou willen krijgen.

Een beetje uitleg bij de inhoud: hoe moet je de scones bereiden, en hoe de lemon-curd bewaren?
Update: de eerste pakketten zijn gisteren uitgedeeld, en de ontvangers waren er blij mee. Er blijft er nog één over voor morgenavond.

De stofjes op de zoete potten waren de inspiratie voor het rood-witte hartjes thema.
Doordat we het kerstfeest bij mijn ouders al op de zondag voor Kerst vieren, wordt het allemaal wat gebroken, hebben we tijd om uit te rusten (en te verteren) voor we naar een volgend feest moeten en dat is wel zo leuk. Het was een heel gezellig feest gisteren, hopelijk wordt het morgenavond bij mijn schoonouders ook fijn. Nu ga ik proberen nog de duffelzak van Marieke af te werken en misschien zelfs één voor Pieter in elkaar te steken, zodat de twee oudsten al hun logeertas hebben voor morgen, want zij blijven nog 3 nachtjes langer dan wij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten