zondag 18 januari 2015

Jongenshemdje met miertjes.

Ik heb niet veel blogjes geschreven de laatste tijd, maar dat is niet omdat ik niet veel creatiefs te melden heb, wel integendeel. Ik ben de laatste maanden veel creatief bezig geweest, vooral met naaien, haken en breien. Maar ook met klarinet spelen en kerstversiering. Soms ook met koken en knutselen met de kinderen. Maar er ook foto's van trekken en erover schrijven komt er blijkbaar niet van. Ik zal misschien eens een post moeten maken met gewoon veel foto's van al mijn prutsels van de voorbije tijd. Ik vind het altijd leuk om er later zelf op terug te kijken.

Af! (alleen nog knoopjes)

Maar vandaag wou ik mijn laatste afgewerkt project tonen: een jongenshemdje. Allé, het is nog niet helemaal afgewerkt, er staan nog geen knoopjes aan, maar ik wou het toch al hier zetten. Een deel van de reden dat er weinig geblogt wordt is dat het zo donker weer is, en ik dus bijna nooit de kans heb om foto's bij daglicht te trekken. Daarom ook zijn de foto's vandaag een beetje wazig. Maar bij deze staat mijn hemdje er toch op!

Met labeltje en een paspeltje aan het borstzakje.

De binnenkant van de kraag is afgewerkt met oranje biais-band, dat past bij de oranje miertjes

Het patroon komt uit het boek 'Homemade Mini Couture', dat ik van Jo kreeg als meterkado bij de geboorte van Jan. De meeste patronen beginnen bij 3 jaar, en Jan is nog maar 1, dus maakte ik gewoon de kleinste maat. Ook omdat bij het patroon geen enodigde hoeveelheden stof opgegeven staan, en ik niet het patroon wou overtrekken en dan merken dat ik niet genoeg stof had. Die stof is een coupon van bij Habiba. Altijd als ik in die winkel kom, koop ik dingen die ik eigenlijk niet nodig heb... maar ik gebruik ze wel, ze zijn te mooi om in de kast te laten liggen.

Miertje met een blaadje.

Wat het boek betreft, het heeft een paar leuke, eenvoudige patroontjes, maar ik vind het niet goed afgewerkt. Zoals ik al zei ontbreken er belangrijke dingen zoals de hoeveelheid benodigde stof, iets wat je in een Burda of Knipmode altijd opgegeven krijgt. Er stond ook niet bij dat je biaislint nodig hebt, dat merk je pas in de uitleg (en dan nog weet je niet welke breedte), en dat de tussenvoering enkel nodig is voor de kraag moet je ook in de werkbeschrijving. De uitleg bestaat uit weinig tekst en veel foto's, wat voor mij, bij dit hemdje althans, niet ideaal is.  Hoe dat biais lint rond de kraag moet heb ik zelf een beetje moeten uitzoeken, de foto + uitleg wat te onduidelijk. Maar het is wel een eenvoudig, gemakkelijk en mooi hemdje, dat uitnodigd om zelf te 'pimpen', iets waar in het boek ook wel uitleg over gegeven wordt, wat ik dan weer een pluspunt vind.

Ze zijn overal!

Nu nog een drager vinden. Want ook al heb ik drie zonen, ik ben er in geslaagd een maat te maken die te klein is voor Lucas en te groot voor Felix. Gelukkig hebben we een neefje die aan het begin van de komende zomer 3 zal worden, misschien wilt hij een hemdje met miertjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten