maandag 19 januari 2015

Wardrobe Architect Week 1, 2, 3 en 4 - een goede start.

Een eerste silhouette gemaakt op Polyvore, op aanraden van Sarai Mitnick, van Coletterie. Ik ben daar de Wardrobe Architect Challenge aan het volgen. De bedoeling is een garderobe voor een seizoen te plannen. Hoewel ik niet zo graag kleren shop en eigenlijk liefst niet te veel tijd steek in het uitzoeken van wat ik vandaag zal aandoen, ben ik toch aangetrokken tot deze uitdaging. Of misschien is het niet hoewel, maar juist omdat. Ik heb namelijk een paar boeken gekocht met mooie patronen met de bedoeling enkele kleren voor mezelf te naaien dit jaar. Ik maakte het afgelopen jaar 2 rokken en een T-shirtje. Niet alleen was dat heel leuk om te doen, ik merk dat ik die kleren ook heel graag draag, dus dat smaakt naar meer!


Silhouette 1

 Maar dan zit je daar met die boeken vol mooie patronen, en dan moet je kiezen: welke ga ik maken en in welke stof? En hoewel dat 2 eenvoudige vragen zijn, verschijnen er met deze 2 vraagjes plots oneindig veel mogelijkheden. Als je de stof, fournituren en vooral tijd die je in één naai-project steekt rekent, is het best een kostelijke zaak, dus is het kwestie van te 'bezinnen eer ge begint'! In haar boek, 'The Colette Sewing Handbook' legt Sarai Mitnick al wat dingen uit over die planning, maar toen ik op de site ging kijken vond ik dus die Wardrobe Architect, een collectie blogposts waarbij je stap voor stap een beperkte maar doordachte garderobe uitwerkt, die past bij jou stijl, wat je mooi vindt, maar vooral ook wat je graag draagt en praktisch vindt in je dagelijks leven. Het vraagt wat tijd en energie, maar de bedoeling is dat je uiteindelijk gericht aan de slag gaat met de naaimachine, en dus geen dingen maakt die je al hebt, die je niet staan of die je niet aandoet omdat ze niet bij je levensstijl passen. Zo spaar je dus tijd uit!

Ik zit ondertussen in week 4, waar ik dus een aantal 'silhouetten' moet bouwen. Je vertrekt daarvoor vanuit je 'huiswerk' van weken 1 tot en met 3, dat je op werkbladen kan maken.

Week 1 is bijna filosofisch. Het gaat over hoe je achtergond, zowel je persoonlijke geschiedenis, als je cultuur, geloof, gemeenschap, je werk en andere activiteiten, je klimaat en je lichaam, jouw manier van kleden bepalen. In week 2 ga je op zoek naar je eigen 'kern stijl', aan de hand van kernwoorden die eerder gevoelens, dan kleren omschrijven. Je zoekt naar stijl-iconen en naar kledingstijlen of modes die je juist niet passen. De 5 kernwoorden die ik uiteindelijk destilleerde waren: vrouwelijk, kleurrijk, creatief, eigenzinnig en eenvoudig. Je kan ook een moodboard maken, die je stijl-concept wat tastbaarder maakt. De opdracht voor week 3 is heel analytisch: welke vormen draag je graag? In een tabel geef je voor elke mogelijke vorm en lengte een score. Bijvoorbeeld rokken van de mini-lengte kregen een 0/10 van mij, want ik voel me er echt ongemakkelijk in, korte mouwen krijgen 7/10, drie kwart mouwen 10/10, enzovoort.

Het leukste lijkt me week 11, waar je vanuit je 'capsule wardrobe' gaat plannen welke stukken je gaat kopen of maken, maar waar je eerst je kleerkast eens op orde zet en kijkt wat je al hebt! Ik ruim zo graag op, alleen spijtig dat ik weinig tijd heb voor deze hobby...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten